7 skutecznych sposobów na nudności i wymioty w ciąży

Ciąża jest niewątpliwie wyjątkowym okresem w życiu kobiety. Niestety, występujące w jej czasie dolegliwości mogą utrudniać funkcjonowanie i powodować duży dyskomfort. Szacuje się, że nawet 50% kobiet doświadcza nudności i wymiotów we wczesnym etapie ciąży, natomiast u 25% kobiet nudności występują jako samodzielna dolegliwość. Popularny termin “poranne nudności” jest niewłaściwym określeniem, gdyż często utrzymują się one przez cały dzień. W niektórych przypadkach symptomy te prowadzą do odwodnienia, zaburzeń elektrolitowych i utraty masy ciała, dlatego wymagają hospitalizacji kobiety ciężarnej.

Wymioty i nudności w czasie ciąży są ściśle związane z poziomem hormonu ludzkiej gonadotropiny kosmówkowej (hCG), który produkowany jest najpierw przez rozwijający się zarodek, a następnie przez łożysko. Przypuszcza się, że hCG może stymulować produkcję estrogenu przez jajniki, który to nasila nudności i wymioty. Dlatego też, kobiety w ciąży bliźniaczej są obarczone większym ryzykiem wystąpienia nudności i wymiotów z powodu wyższego poziomu hCG niż pozostałe kobiety ciężarne.

Jak uniknąć przykrych dolegliwości?
  1. Zadbaj o odpowiedni stopień nawodnienia i poziom elektrolitów. Pij co najmniej 2 litry wody dziennie.
  2. Unikaj jedzenia produktów, które mają silny zapach i specyficzny smak, np. pikantny lub metaliczny. Wybieraj produkty i dania, które są neutralne w smaku. Mdłości mogą powodować również produkty o wysokiej zawartości tłuszczu.
  3. Dbaj o to, by Twój żołądek rzadko był pusty. Jedz małe, ale często posiłki w odstępach 1-2- godzinnych.
  4. Unikaj również uczucia pełnego żołądka, dlatego jedz posiłki małe objętościowo. Unikaj tłustych produktów, gdyż długo zalegają w żołądku.
  5. Spożywaj produkty bogate w witaminę B6, takie jak banany, morele suszone, papryka czerwona, mięso drobiowe lub wieprzowe. Poważne i uciążliwe wymioty wymagają terapii farmakologicznej witaminą B6.
  6. Włącz do diety imbir, przyrządzając z niego herbatę lub dodając go jako przyprawę do różnych potraw.
  7. W przypadku występowania metalicznego posmaku w ustach pomocne może okazać się picie zimnych napojów.

 

Spis piśmiennictwa:

  1. Ebrahimi N., Maltepe C., Einarson A.: Optimal management of nausea and vomiting of pregnancy, International Journal of Women’s Health, 2010
  2. Jarvis S., Nelson-Piercy C.: Management of nausea and vomiting in pregnancy, British Medical Journal, 2011
  3. Niebyl J.R.: Nausea and vomiting in pregnancy, The New England Journal of Medicine, 2010