Zabawy i zabawki dla dziecka w wieku 1-2 lata

Jak rozwija się Twoje dziecko w tym okresie?

W drugim roku życia nasze pociechy zmieniają się z niemowlaków w małe dzieci. Wtedy też zwykle pierwsze, pojedynczo stawiane kroki ustępują miejsca pewnemu już chodzeniu i bieganiu. A gdy Twoje dziecko zacznie już eksplorować otoczenie samodzielnie chodząc i biegając, upewnij się, że przede wszystkim Twój dom jest bezpieczny dla Malucha.

Rozwój języka

Dzieci w tym wieku poczyniają znaczne postępy w rozumieniu tego co się do nich mówi i zastanawiają się, jak skutecznie komunikować swoje potrzeby. Po 12-tym miesiącu większość dzieci wypowiada swoje pierwsze słowo oraz zaczyna używać gestów i wskazywać na rzeczy. Stopniowo słownictwo rocznych dzieci będzie rosło od jednego lub dwóch słów do 50 lub więcej.
Twoje dziecko będzie uczyć się języka poprzez interakcję z Tobą i innymi opiekunami. W ciągu drugiego roku słownictwo malucha rośnie powoli przez pierwsze 6 miesięcy, a następnie szybko się rozwija w ciągu kolejnych 6 miesięcy, kiedy to wiele dzieci zaczyna używać prostych zdań składających się z dwóch słów. Przed drugimi urodzinami prawdopodobnie nie będziecie mogli już zliczyć ilości słów, które będzie umiał powiedzieć twój maluch!
Poprawia się również rozumienie języka – większość małych dzieci rozumie znacznie więcej, niż potrafi wyrazić.

Rozwój poprzez zabawę

Polepszy się także koordynacja ręka-oko i sprawność manualna. Maluchy zyskają lepszą kontrolę nad palcami i dłońmi i będą mogły badać zabawki i otoczenie dokładniej niż wcześniej. Poszukaj zabawek, które do tego zachęcają. Opanowanie zabawek i gier odpowiednich dla wieku daje dzieciom poczucie satysfakcji i zachęca ich do podjęcia kolejnych, trudniejszych zadań.
Zmienia się również sposób zabawy. Jako niemowlę Twoje dziecko może “bawić się” zabawkami, potrząsając nimi, waląc nimi lub rzucając je. Twój maluch jest teraz świadomy funkcji obiektów, więc jest bardziej prawdopodobne, że klocki będą układane w stosy lub wieże, dziecko będzie słuchało lub mówiło do zabawkowego telefonu lub zaangażuje się w popychanie samochodziku. Ponadto u maluchów rozwija się umiejętność wykorzystywania wyobraźni podczas zabawy. Twój maluch może udawać, że pije z pustej filiżanki, użyć banana jako telefonu lub wyobrazić sobie, że klocek jest samochodem.

Emocje

Maluchy lubią mieć w swoim otoczeniu inne dzieci, ale nie oczekuj, że będą “bawić się” ze sobą lub będą zachwycone, kiedy trzeba się będzie podzielić zabawkami. Najlepiej w takiej sytuacji jest mieć mnóstwo zabawek dla wszystkich i trzeba być przygotowanym, aby zainterweniować, kiedy narasta spór o jakąś zabawkę. Starsze rodzeństwo może być wzorem do naśladowania jeśli chodzi o uczenie  dzielenia się i zabawy na zmianę.

Po pierwszym roku życia napady złości są u dzieci częstsze niż w okresie niemowlęcym, więc trzeba się przygotować na to, że maluchy będą od czasu do czasu sfrustrowane. Jeśli zauważysz, że u dziecka zbliża się napad złości, spróbuj rozproszyć to napięcie za pomocą np. książki lub z ulubionej zabawki. Staraj się nie doprowadzać do sytuacji, w których dziecko jest zbyt zmęczone lub głodne. Może to bowiem doprowadzać do napadów złości, szczególnie gdy akurat przed maluchem stają nowe wyzwania, albo opanowuje on nowe umiejętności.
Podczas nauki chodzenia w drugim roku życia dzieci stają się coraz bardziej niezależne. Ale naturalnym też jest, że dziecko w pewnych sytuacjach porzuca chwilowo pęd do niezależności i  wolności i lgnie do rodzica (zwłaszcza do matki), aby uzyskać od niego pocieszenie i poczuć się bezpiecznie a następnie znów wraca do zdobywania świata na własną rękę. Należy pozwolić dziecku samodzielnie odkrywać otoczenie, ale trzeba też przy nim być, kiedy będzie ono tego potrzebować.

Jeśli wcześniej się nie pojawił lęk separacyjny, to może on rozwinąć się teraz. Dziecko będzie płakać i przytulać się do Ciebie, gdy będziesz próbować wyjść, jak też zupełnie nie będzie zwracać uwagi na próby zainteresowania go czymkolwiek innym w takiej sytuacji .
Moment pojawienia się lęku separacyjnego – jak też i okres jego trwanie – jest inny u każdego dziecka. Często pojawia się on około 9 miesiąca życia, ale może też zacząć się później. Słabnie, gdy dzieci opanowują język i umiejętności społeczne, które pozwalają im radzić sobie w nowych sytuacjach oraz zaczynają rozumieć, że separacja nie jest trwała.

Jak więc się bawić z dzieckiem, aby wykorzystać nowo rozwijające się umiejętności?

Gdy małe dzieci nauczą się chodzić, będą chciały ciągle się poruszać, aby wykorzystać tę nowo odkrytą umiejętność. Zapewniaj im wiele możliwości do bycia aktywnym.
Gry, które dziecko może lubić, to „a kuku”, „łapki” i gonitwy. Maluchy lubią naśladować dorosłych i są zafascynowane pracami domowymi. Zapewnij im więc zabawki takie jak np. mini odkurzacz, lub garnki, patelnie i łyżki do zabawy w gotowanie.
Inne zabawki, które cieszą maluchy na tym etapie rozwoju to:

  • kolorowe kulki i piłki
  • klocki
  • zabawki, które można wsadzać jedną w drugą
  • grube kredki lub markery
  • odpowiednie do wieku figurki zwierząt lub osób
  • samochodziki i pociągi
  • sortowniki kształtów
  • proste układanki
  • zabawki, które można pchać, ciągnąć i takie, które jeżdżą

Czytanie jest nadal bardzo ważne. Twoje maluszki mogą śledzić opowieść i wskazywać obiekty na zdjęciach. Zachęcaj swojego malucha do nazywania rzeczy, które rozpoznaje.
Porozmawiaj o książkach, które czytacie razem i o tym, co robiliście danego dnia. Zadawaj pytania i zachęcaj malucha do odpowiedzi dając mu na nią odpowiednio dużo czasu, a następnie rozwiń jego odpowiedź.
Poza tym pamiętaj, że niektóre małe dzieci rozwijają się wolniej lub szybciej niż inne i to jest normalne. Porozmawiaj ze swoim lekarzem, jeśli coś budzi Twoje obawy.

Źródło: https://kidshealth.org/